12 gode grunde til at meditere

12 gode grunde til at meditere

Meditation er noget alle kan gøre (ganske gratis) for at forbedre både deres mentale og følelsesmæssige helbred.

Vi har fundet 12 videnskabsbaserede fordele ved meditation som du bør kende til.

Populariteten af meditation er stigende, da flere og flere mennesker for alvor opdager de mange fordele. Har mange først mærket på egen krop, hvad blot 5 minutters meditatiton om dagen kan gøre, så er det svært at stoppe igen.

Meditation går ganske enkelt ud på at træne dit sind i at fokusere og omdirigere dine tanker.

Og det vi træner i, bliver vi gode til!

Meditation kan bruges til at øge bevidstheden om dig selv og dine omgivelser. Mange mennesker bruger meditation til at reducere stress og udvikle koncentration.

Folk bruger også øvelsen til at udvikle gavnlige vaner og følelser, som et positivt humør og øget selvindsigt, selvdisciplin, sunde søvnmønstre og endda øget smertetolerance.

Vi kommer efterhånden ikke uden om, at meditation kan noget! Her får du de 12 væsentligste grunde til at begynde på meditation NU.

 

1. Meditation reducerer stress

 

Stressreduktion er en af de mest almindelige årsager til, at folk prøver meditation.

En undersøgelse med over 3.500 voksne viste, at det lever op til sit ry for stressreduktion.

Normalt forårsager mental og fysisk stress øgede niveauer af stresshormonet cortisol. Dette frembringer mange af de skadelige virkninger af stress, såsom frigivelse af cytokiner. Cytokiner er de stoffer, der giver immunforsvaret besked om at skrue op eller ned for kroppens forsvarsmekanismer ved fx infektion eller allergisk reaktion.

Disse cytokiner kan forstyrre søvn, fremme depression og angst, øge blodtrykket og bidrage til træthed og negativ tænkning.

I en otte-ugers undersøgelse reducerede en meditationsstil kaldet "mindfulness meditation" inflammationsresponsen forårsaget af stress

En anden undersøgelse hos næsten 1.300 voksne viste, at meditation kan reducere stress. Denne effekt var især stærkest hos personer med de højeste stressniveauer.

Forskning har vist, at meditation også kan forbedre symptomer på stressrelaterede tilstande, herunder irritabel tarmsyndrom, posttraumatisk stresslidelse og fibromyalgi.

Tag stress alvorligt -

 
 
Stilhed er nogle gang det bedste svar.
— Dalai Lama
 

2. Meditation kan kontrollerer angst

 

For eksempel hjalp en otte-ugers undersøgelse af mindfulness meditation deltagere i at reducere deres angst.

Det reducerede også symptomer på angstlidelser, som fobier, social angst, paranoide tanker, obsessiv-kompulsiv adfærd og panikanfald.

En anden undersøgelse fulgte op med 18 frivillige tre år efter at de havde gennemført et otte-ugers meditationsprogram. De fleste frivillige havde fortsat med regelmæssig meditation og fastholdt lavere angstniveauer på lang sigt.

En større undersøgelse hos 2.466 deltagere viste også, at en række forskellige meditationsstrategier kan reducere angstniveauer.

For eksempel har yoga vist sig at hjælpe folk med at reducere angst. Dette skyldes sandsynligvis fordele fra både meditativ praksis og fysisk aktivitet. Netop som vi også ser det på vores retreats – kombinationen af sund mad, meditation, yoga, mindfulness og behandlinger – det kan virkelig gøre en enorm forskel uanset hvilke ubalancer du kommer med. Det indre klima bliver rettet op og så sker forandringerne.

Meditation kan også hjælpe med at styre jobrelateret angst i højtryksarbejdsmiljøer. En undersøgelse viste, at et meditationsprogram reducerede angst hos en gruppe sygeplejersker.

 
Meditation… fordi ikke alle spørgsmål kan besvares af Google
 

3. Meditation fremmer din følelsesmæssige sundhed

 

Meditation kan også føre til et forbedret selvbillede og en mere positiv tilgang til livet.

To undersøgelser af meditation fandt nedsat depression hos over 4.600 voksne.

En undersøgelse fulgte 18 frivillige, da de praktiserede meditation over tre år. Undersøgelsen viste, at deltagerne oplevede langsigtede fald i depression.

De førnævnte cytokiner, som frigives som reaktion på stress, kan påvirke humør, hvilket fører til depression. En gennemgang af flere undersøgelser antyder meditation kan reducere depression ved at nedsætte disse inflammatoriske kemikalier.

En anden kontrolleret undersøgelse sammenlignede elektrisk aktivitet mellem hjernen hos mennesker, der praktiserede meditation og hjernen hos andre, der ikke gjorde det.

De, der mediterede, viste målelige ændringer i aktiviteten i områder relateret til positiv tænkning og optimisme.

Og selv fik jeg det målt på SHA – det hele blev en del mere virkeligt ved at se min egen hjerneaktivitet på storskærm i en biograf.

 
zennie_sha.jpg

4. Meditation øger din selvbevidsthed og selvindsigt

 

Meditation kan hjælpe dig med at udvikle en stærkere forståelse af dig selv og hjælpe dig med at vokse til den bedste udgave af dig selv.

For eksempel er der former for meditation som selvundersøgelsesmeditation der eksplicit har til hensigt at hjælpe dig med at udvikle en større forståelse for dig selv og hvordan du relaterer til dine omgivelser og dem omkring dig.

Andre former lærer dig at genkende tanker, som kan være skadelige eller selvnedslagne. Tanken er, at når du får større bevidsthed om dine tankevaner, kan du styre dem mod mere konstruktive mønstre. Første skridt er altid bevidsthed.

I et andet studie oplevede 40 senior mænd og kvinder, der tog et meditationsprogram, reducerede følelser af ensomhed sammenlignet med en kontrolgruppe, der var blevet sat på venteliste for programmet.

Meditation kan desuden sætte skub i din kreativitet og kreativ problemløsning. Vi ser det når vi har retreats i Indien – her er der ”kunst meditation” – dem som aldrig har kunne tegne og udfolde kreativitet kan pludselig fordybe sig fuldkommen og fremstille de smukkeste kreative værker.

 
sha_2.jpg
sha_1.jpg
 

5. Meditation kan øge din koncentrationsevne

 

Flere typer meditation kan bygge din evne til at omdirigere og opretholde opmærksomhed. Blot fire dages meditation kan have en effekt.

Et redskab vi bør lære vores kære børn der skal koncentrer sig i skolen. Hvorfor er det ikke en daglig praksis i skoler?

En undersøgelse viste effekten af et otte-ugers meditationskursus og viste en forbedring i deltagernes evne til at omorientere sig og opretholde deres opmærksomhed.

En lignende undersøgelse viste, at testpersonerne kunne være fokuseret på en opgave i længere tid og huskede også detaljerne i deres opgaver bedre end deres jævnaldrende, som ikke praktiserede meditation.

Endvidere konkluderede en gennemgang, at meditation måske endda omdanner mønstre i hjernen, der bidrager til bekymrende og negativ adfærd.

 

6. Meditation kan forebygge demens og hukommelsestab

 

Regelmæssig meditation forbedrer fokus, øger hukommelsen og din mentale klarhed. Og det peger på at meditation såvel kan være behjælpelig med at bekæmpe aldersrelateret hukommelsestab og demens.

 

7. Meditation kan øge empati og medfølelse

 

Kan du ikke elske dig selv, er det svært at elske andre.

Med medfølende meditation, som er en praksis for at udvikle positive følelser, først mod dig selv og derefter mod andre,  øges positivitet, empati og medfølende adfærd mod andre.

Sagt med andre ord – du bliver et kærligere væsen.

 

8. Meditation kan afhjælpe afhængighed

 

Meditation udvikler din mentale disciplin og viljestyrke og kan hjælpe dig med at undgå ”trickere” der udløser uønskede impulser. Meditation kan derfor være en stor støtte i at bekæmpe afhængighed af enhver art og andre uønskede vaner.

En undersøgelse, der lærte 19  alkoholikere, hvordan man kunne meditere, viste, at deltagerne, der modtog meditationstræning, blev markant bedre til at kontrollere deres trang og trængselsrelateret stress.

Meditation kan også hjælpe dig med at kontrollere madbehov. En gennemgang af 14 undersøgelser kunne man se, at meditation hjalp deltagere med at reducere følelsesmæssig spisning.

 

9. Meditation kan forbedre din søvn

 

En række meditationsteknikker kan hjælpe dig med at slappe af og kontrollere det ”tankemylder”, der kan forstyrre søvn. Dette kan forkorte den tid, det tager at falde i søvn og øge søvnkvaliteten.

Næsten halvdelen af befolkningen vil kæmpe med søvnløshed på et eller andet tidspunkt.

En undersøgelse sammenlignede to meditationsprogrammer ved tilfældigt at dele deltagere to grupper. En gruppe praktiserede meditation, mens den anden ikke gjorde det.

Deltagere, der mediterede, faldt i søvn tidligere og sov længere i forhold til dem, der ikke mediterede.

 

10. Meditation kan hjælpe ved kronisk smerte

 

Meditation kan reducere opfattelsen af smerte i hjernen. Dette kan hjælpe med at behandle kroniske smerter, når de bruges som et supplement til medicinsk behandling eller fysisk terapi.

Din opfattelse af smerte er forbundet med din sindstilstand, og den kan hæves i stressende forhold og derfor kan meditation have en effekt.

En større undersøgelse undersøgte virkningerne af meditation i 3.500 deltagere. Det viste sig, at meditation var forbundet med nedsatte klager over kronisk eller intermitterende smerte.

En yderligere undersøgelse af meditation hos patienter med terminale sygdomme, der så man at meditation, kan medvirke til at mildne kronisk smerte i slutningen af livet.

I hver af disse scenarier oplevede de som mediterede og de som ikke mediterede de samme årsager til smerte, men de som mediterede viste en større evne til at klare smerter og endda oplevede en nedsat følelse af smerte.

 

11. Meditation kan sænke blodtrykket

 

Blodtrykket falder ikke kun under meditation, men også over tid hos personer, der mediterer regelmæssigt. Dette kan reducere belastningen på hjertet og arterierne, hvilket hjælper med at forhindre hjertesygdomme.

Vi har set det igen og igen på vores ayurvediske retreats – blot 8 dage og klienter med stærkt forhøjet blodtryk er rejst hjem med et normalt blodtryk. Ofte kan vaner og livsstil ændre det vi næsten ikke troede muligt.

Dels synes meditation at kontrollere blodtrykket ved at afslappe nervesignalerne, der koordinerer hjertefunktionen, spændinger i blodkar og "kamp-eller-flygt" -responsen, der øger årvågenhed i stressfulde situationer.

 

12. Meditation er gratis og kan udøves hvor og hvornår som helst

 

Der en næsten ingen grund til at lade være vel? Vi er endnu ikke stødt ind i et eneste eksempel på at meditation kan være skadeligt. Derimod er der mindst lige så mange undersøgelser der viser fordele ved stilhed.

Derfor også et gratis tilbud til dig om Silent Walks.

 
 
Det var vildt irriterende dag min yoga lærer på Sri Lanka ,hver gang jeg indrog ham i en bekymring eller ubehag svarede: JUST MEDITATE, JUST MEDITATE. Men det skulle vise sig han havde ret!