Åndedrætsøvelser: Bliv bedre til at trække vejret

Vores nervesystem har kun ét sprog: åndedrættet. Nervesystemet forstår ikke ordlyden: slaaaaap af.
Skal vi have ro på kroppen og sindet, så skal vi starte med en rolig vejrtrækning.

De fleste mennesker er ikke særlig bevidste om, hvordan de trækker vejret, og især i vores vestlige kultur fungerer åndedrættet ofte ganske ringe. Hvornår har du sidst taget en dyb og rolig indånding og tænkt nærmere over din vejrtræknings tætte relation til din krop og dine tanker?

Det kan virke underligt, at noget så naturligt som at trække vejret ligger så fjernt for mange mennesker. Såvel dyr som børn trækker vejret helt ned i „maven“ og udnytter dermed lungerne optimalt, men hos det moderne, travle menneske er det nærmere undtagelsen end reglen.

Når du styrker dine lunger og dermed har et bedre „filter“ i din krop, vil du kunne optage mere ilt og dermed få mere energi i hver enkelt celle, samtidig med at du også lettere bliver renset for affaldsstoffer.

Hverdagens stress eller arbejdsmængde bliver naturligvis ikke mindre af den grund, men ved at få mere ilt ind i organismen og mere ro i nervesystemet kan du blive bedre til at manøvrere igennem livets hav af pres og uforudsete problemer. Du skal blot huske at tænke på din vejrtrækning.

Åndedrættet afslører din tilstand.

Vores åndedræt er så fintfølende, at det kan reflektere vores personlige sundhedstilstand og dermed afsløre, hvilke faktorer i vores omgivelser som påvirker os negativt. Enhver, der lever i et moderne samfund og ved sine fulde fem ved, at fx store mængder alkohol, fed mad, fysisk inaktivitet og daglig stress ikke ligefrem gavner helbredet.

En effektiv øvelse

Den er enorm simpel, kan dyrkes mange gange om dagen efter behov. Er yderst behagelig at falde i søvn med og kan bruges overalt hvor du befinder dig. Øvelsen får dig hurtig ned i fart, og du bliver bevidst om din vejrtrækning.

Vores indiske mentor fra Kamalaya har lært os denne:

  1. Lig eller sid afslappet. Prøv at slappe af i arme, skuldre, ryg, balder og ben.

  2. Tag en dyb indånding mens du tæller til 4. Pust roligt ud mens du tæller til 4. Gør det 10 gange.

  3. Tag en dyb indånding mens du tæller til 4. Hold vejret mens du tæller til 4. Pust roligt ud mens du tæller til 4. Gør det 10 gange.

  4. Nu trækker du vejret ind igen mens du tæller til 4. Holder vejret mens du tæller til 4 og puster LANGOMT ud mens du tæller til 8. Gør det 10 gange.

Øvelsen er stærkt udrensende og du kan opleve at din urin skifter farve eller lugt. Derfor er det vigtigt, at du altid drikke et STORT glas vand efter øvelsen.

Husk at mærke efter, hvad der egentlig sker i din krop?

Giv øvelsen videre til en du holder af. Gaven er større end du måske lige går og regner med ;-)