Frisk luft gør lægen fattig: Kom i bedre humør

silent_walk.jpg

Der er stadig sandhed at hente i det gamle ordsprog om, at ’Frisk luft gør lægen fattig’.

Den luft, vi færdes i og indånder, har stor indflydelse på vores velbefindende og indlæringsevne. Morgenmad er vigtigt, men at starte din dag med en portion frisk luft viser sig at være snart lige så vigtig.

At være udenfor gør dig i bedre humør.

Det er stadig først og fremmest den mentale sundhed, der får et boost, når man vover sig udenfor, ikke mindst i dagslys. Selv på en gråvejrsdag vil sollyset fremme produktionen af D-vitamin, der bl.a. er vigtigt for knogler, tænder, muskler og det generelle energiniveau. Sollyset er også godt for humøret. Så smid solbrillen og nyd dagslyset.

Det får niveauet af serotonin i hjernen til at stige. Serotonin er en slags lykkehormon, så når den friske luft gør os glade i låget, er der altså tale om ren biokemi. Folk, der arbejder udendørs, bliver sjældnere ramt af vinterdepression.

silent_walk_forest.jpg

Er man depressiv, specielt om vinteren, kan det varmt anbefales at man er så meget uden døre som muligt i dagstimerne. Vil man også motionere, så løb hellere en tur i skoven end på et løbebånd i et fitnesscenter – så slår du 2 fluer med ét smæk. 

Når man er udendørs, vil man næsten altid bevæge sig mere, end når man er indenfor, og at selv moderat fysisk aktivitet er godt for både den fysiske og den mentale sundhed, kan ikke diskuteres

Gode vaner starter tidligt

Derfor besluttede vi, at vores søn Mallte som startede i skole i august SKAL tage cyklen til skole. Der er præcis 2 km, men det sikre, at han får sollys i øjnene, frisk luft og motion. Og det gør vi også! Alt sammen noget der øger koncentrationen, indlæringsevnen og den generelle sundhed.

Der er mange gode grunde til at få en masse frisk luft. Ikke kun fordi de booster energien, men også fordi det menes at modvirke eksempelvis blodpropper, at man hver dag får masser at vind og frisk luft.

Om sommeren er det lettere, at få masser af frisk luft, da vinduer og døre tit står åbne, og vi generelt tilbringer mere tid udenfor, når temperaturerne er højere og man ikke skal pakke sig så meget ind i varmt tøj. Men frisk luft er mindst lige så vigtig som vinteren, som alle andre tidspunkter af året.

Hvordan får du tid til frisk luft?

Vi kunne også spørge – har du tid til at lade være? 
Brug cyklen, gå et ekstra stop til bus eller tog, brug naturen som dit fitnesscenter, meld dig til de mange udendørstræningstilbud, tag på skovtur, anskaf dig en hund, meld dig som silent walker, få jordforbindelse og frisk luft med arbejdet i haven. Og så er det naturligvis også vigtigt for sundhed, trivsel og søvn, at luft god og grundigt ud i din bolig hver eneste dag. 

Naturen er en af de største gaver vi har – tag i mod den!