Giv dig selv et selvtillidsboost

At lære at elske sig selv, kan være noget af det sværeste og samtidig noget af det vigtigste

At lære at elske sig selv, kan være noget af det sværeste og samtidig noget af det vigtigste

10 ting du kan gøre for at øge din selvtillid

“Lavt selvværd er som at køre gennem livet med din håndbremse på.”
— Maxwell Maltz

Tag ansvaret for dine følelser, og begynd at overvinde forhindringer.

 

Kender vi ikke alle sammen til den indre kritiker? Stemmen der ikke vil stoppe med at fortælle os hvor dumme vi lød lige der… hvor stor en klodsmajor vi var… hvor tåbelige vi gjorde dit eller dat… eller hvor håbløst forkerte vi ser ud, eller forkerte vi er? Jeg er nok ikke dygtig nok, jeg kan ikke, jeg tør ikke, tænk hvis… Og hvis bare jeg var lidt højre, lidt slankere, havde krøller, var lidt smartere…

 
Men du er præcis, som DU skal være. Helt unik og noget ganske særligt.
 

Og nøj, hvor er det synd for os, at vi bruge alt for meget af livet på at kritisere os selv og ikke åbner øjnene for vores egen kraft og styrke og helt unikke væsen. Vi er alle perfekte præcis, som vi er! Og vi har alle noget at bidrage med - alle noget at give ud af. Verden ville ikke være den samme uden DIG! Det er spild at tid og godt liv at fylde sig selv med negative tanker og ord. Kroppen lytter til din indre stemme, og den tror på det, du siger!

Ingen er født med grænseløs selvtillid. Hvis nogen synes at have utrolig selvtillid, er det fordi han eller hun har arbejdet med at bygge det i årevis. Selvtillid er noget, du lærer at opbygge.

Giv dig selv lov til at turde mere og være mere ærlig. Frygten for at fejle er verdens største og dummeste stopklods for et liv fyldt med selvværd og selvtillid. Vi fejler alle. Ellers er det fordi vi ikke vover det mindste. Og vi kan alle fejle big time - men det gør os ikke til en fejl! Heller ikke DIG.

 
6_human_needs.jpg
Viljen til at ville giver evnen til at kunne
 

1. Visualiser dig selv som du vil være.

 

"If you can dream it you can do it!” Eller sagt af en anden kendt herre: Hvad sindet kan forestille sig og tro det kan opnå." - Napoleon Hill

I sportsverdenen ved man at visualisering virker. Men os helt almindelige mennesker kan have stor glæde af samme teknik. Visualisering er teknikken til at se et billede af dig selv, som du er stolt af, i dit eget sind. Når vi kæmper med lav selvtillid, har vi en dårlig opfattelse af os selv, som ofte er unøjagtig. Øv dig at visualisere en fantastisk version af dig selv, opnå dine mål.

Du kan også lave en lille film inde i hovedet. Forestil dig alt det du er og kan og gerne vil. Se for dig, at det allerede er sket. Så er du allerede godt på vej.

Hjemme hos os bruger vi rigtig meget vision boards. Vi tegner, maler, klipper og klistre. Og der er højt til loftet. ALT hvad vi ønsker os og drømmer om, kommer op på store plakater og hænger på kontoret. Det minder os om hvor vi er på vej hen, minder os om hvad vi drømmer om og minder os også om, at vi både kan og fortjener det!

Vores varmeste anbefaling fordi det virker!

 

2. Bekræft dig selv.

 

Tal pænt til og om dig selv. Det smitter af på dit selvværd og din selvtillid og alle dine celler lytter med.

Vi har en tendens til at opføre sig i overensstemmelse med vores eget selvbillede. Tricket til varig ændring er at ændre, hvordan du ser dig selv og hvordan du omtaler dig selv både i den indre dialog og i den ydre verden.

Louise Hay var kvinden bag den enorme succes i bekræftelser. Bekræftelser er positive og opløftende udsagn, som vi siger til os selv. Disse er normalt mere effektive, hvis det står højt, så du kan høre dig selv sige det. Vi har tendens til at tro, hvad vi fortæller os konstant. For eksempel, hvis du hader dit eget fysiske udseende, praksis sig med at sige noget, som du sætter pris på eller kan lide om dig selv, når du ser næste gang i spejlet.

En rigtig effektiv måde at begynde på, er at sige 3 positive om dig selv, hver eneste gang du er kommet til at sige et eneste lille negativt ord om dig selv. Jeg kan ikke…. Ups… det erstattes straks af 3 POSITIVE: Jeg kan hvad jeg vil, jeg tror på mig selv, jeg er god nok. Disse 3 positive er naturligvis blot eksempler - du finder dine helt egne og nye hver ENESTE GANG du falder i og siger noget negativt om dig selv.

 
Vent ikke på det perfekte øjeblik. Tag øjeblikke tog gør det perfekt!
 

3. Kom ud af din comfort zone

 

Gør en ting, der skræmmer dig hver dag. Eller i det mindste én ny ting hver dag. Smag på noget nyt, opsøg et nyt menneske, hjælp en fremmed, meld dig til noget du har drømt om altid… gør noget der giver dig sommerfugle i maven. Bagefter står du med en kæmpe succes. Følelsen af at kunne. Et kæmpe selvtillidsboost.

Du er bedre end du tror! Face your fear! Se løven i øjnene.

Det er nemlig først på den anden side af frygten, at du finder ud af, at der egentlig ikke var noget at være bange for.

Den bedste måde at overvinde frygt for er at gå lige ind i den. Ved at gøre noget, der “skræmmer dig” hver dag, får du mere og mere tillid til at kaste dig ud i de ting du går og drømmer om. Og lad aldrig din egen frygt smitte af på dine omgivelser og slet ikke børnene! Det er jo DIN frygt og ikke andres.

Hjemme hos os havde vi en periode hvor vi hver aften rundt om middagsbordet skulle fortælle hvad vi havde gjort af nye ting idag som vi aldrig havde prøvet før. Vi begyndte simpelthen at samle på “førstegangsoplevelser” - en sjov måde at begynde at se sit liv på en ny måde. Hvad går jeg egentlig rundt og laver når det hele ikke bare er rutine på rutine???

 

4. Hold dig fra giftige personer

 

Vi kalder dem også parasitter. Folk der suger al kraft, lyst og glæde ud af dig. Ofte ser vi det ikke når vi står midt i suppedasen, men det har en enorm påvirkning, hvem du omgiver dig med!

Undgå mennesker der forvirrer og sårer dig og ikke tror på dig. For at lykkes er det livsvigtigt, at du er omgivet af mennesker der også tror på dig. Undgå alle der med vilje siger ting der gør dig ked af det, vred eller får dig til at miste troen på dit eget værd. Disse ord er ofte projektioner fordi personer der har behov for at trække andre ned, selv har det rigtig skidt. Undgå også dem som forventr at du altid prioriterer dem, mens de ikke prioriterer dig. Det får dig til at tvivle på dit eget værd - og det er du ikke værd ;-)

Omgiv dig ikke med mennekser som ikke er i stand til at sige undskyld eller tage ansvar for deres egen opførsel og tale, hvis den har været urimelig. Og pas på alle ofrene - dem det altid er så synd for, men som ofte selv får skabt alle problemerne.

zennie_marrakech2.jpg
 

5. Brænd dine bekymringer

 

Det lyder måske tåbeligt, men det hjælper rent faktisk. Vi har skrevet et kapitel om det i vores bog REN selv KÆRLIGHED fordi vi virkelig med hele hjertet gerne vil dele al den viden vi selv har mærket på egen krop virker. Og tro mig - vi har selv været der. Vi har selv brugt mindst 20 år på at komme hele vejen - det har været hårdt arbejde, men det har været det hele værd. Det lønner sig at investere i sig selv og sit indre.

Og lige præcis det med det indre er vigtigt. Fejlagtigt tror rigtig mange mennekser nemlig, at det vi ikke taler om, det vi skubber ind undrer gulvtæppet eller ned i skraldespanden og holder låget godt nede over, det har en tendens til at forsvinde og fordampe. Men sådan forholder det sig ikke! Når du giver dine bekymringer bevidsthed, italesætter dem og tager ejerskab for dem, så kan de fordampe. Og bogstaveligt talt gå op i røg, hvis du brænder dem.

Det er mega simpelt: Lav en liste lige så lang som du overhovedet kan med ALLE dine bekymringer. Hver og en. Læs dem op for dig selv og overgav dem så til universet ved at brænde dem.

Du vil med statsgaranti føle en lettelse bag efter.

 

6. Fyld glæde ind i hverdagen

 

Og det kan være ganske små ting der kan gøre en enorm forskel:

 
  1. Tænk på et rigtig skønt tidspunkt i dit liv (hjernen ved ikke om det er nu eller for 10 år siden)

  2. Fortæl dig selv højlydt hvad du elsker ved dig selv.

  3. Tænk på det allerbedste du nogensinde har gjort?

  4. Gør noget godt for en person der på ingen måder forventer det. Vær aldrig bange for at gi´

  5. Smil til dem du møder på din vej - det er gratis men giver så meget til dig liv.

  6. Øv dig i at sige PYT (et fantastisk ord)

  7. Stå ud af sengen og sig højlydt: DET BLIVER EN GOD DAG IDAG - og beslut dig for det.

  8. Lyt til andre uden at have fokus på hvad du skal svare tilbage. Bare vær i nu´et.

  9. Sig højt: Jeg elsker livet!

  10. Øv dig i positiv kommunikation og tal i positive vendinger.

  11. Tal kun pænt om andre og husk at rose andre. Det gør dig glad at give komplimenter.

  12. Se film der får dig til at grine.

  13. Forkæl dig selv hver dag med et eller andet hvor du siger ahhh… bad, motion, gåtur, meditation… det der giver dig selvkærlighed.

  14. Husk at fortælle nogen at du elsker dem - og vis det!

 
 

Jia Jiang er blevet berømt for at optage sin oplevelse af "busting fear" ved målrettet at gøre skøre forespørgsler fra mennesker for at blive afvist over 100 dage. Hans formål var at desensibilisere sig til afvisning, efter at han blev mere forstyrret end han forventede over afslag fra en potentiel investor. Busting frygt er ikke let at gøre, men hvis du vil have det sjovt, mens du opbygger din selvtillid, er det en fantastisk måde at gøre det på.

 
“Ingen kan få dig til at føle dig underordnet uden dit samtykke.”
— Eleanor Roosevelt

7. Hjælp en anden

 

Alt for få ved, at det du giver til andre, giver du reelt set til dig selv. Ved at holde på kærlighed, er dybest det samme som at udelukke kærlighed til os selv.
At hjælpe en anden gør det ofte muligt for os at glemme os selv og at være taknemmelig for, hvad vi har. Det føles også godt, når du er i stand til at gøre en forskel for en anden.

I stedet for at fokusere på dine egne svagheder, kan du ganske friviligt stille dig til rådighed for dem som har brug for netop de gaver du har at byde ind med. Du kan lytte, have brede skuldre i en sorgens tid, bistå eller undervise en anden. Hjælpe en ældre over vejen, holde døren, stoppe og i trafikken.. der er mange små ting i hverdagen du kan gøre. Og du vil se din selvtillid vokse automatisk i processen, når det er blevet en vane at hjælpe dine medmennesker. Vi har brug for hinanden alle sammen.

 

8. Pas på dig selv

 

"Selvpleje er aldrig en egoistisk handling - det er simpelthen god forvaltning af den eneste gave jeg har, den gave jeg blev sat på jorden for at tilbyde andre." - Parker Palmer

Selvtillid afhænger af en kombination af god fysisk sundhed, følelsesmæssig sundhed og social sundhed. Det er svært at føle sig godt om dig selv, hvis du hader din fysik eller stadig har lav energi.

Gør tid til at dyrke god motion, spise og sove vaner. Desuden skal du klæde den måde du vil føle. Du har hørt, at "tøj gør mannen". Byg din selvtillid ved at gøre en indsats for at passe dine egne behov.

 

9. Sæt grænser.

 

Lær at sige nej. Lær andre for at respektere dine personlige grænser. Du er direkt'øren i eget liv. Og den føretrøje bliver du nød til at tage på. Og det indebærer også af og til, at du må takke nej til noget, sige nej og dermed måske gøre et andet menneske skuffet. Men sådan er livet. Det vigtigste først: DIG.

Og med det samme du har energi, livsglæde, overskud osv. Ja så er der også mere at dele ud af til de andre.

Når du lytte til dig hjerte og stoler på din mavefornemmelse, så vil du altid blive guidet i den retning, der er den rigtige for DIG.

 
 
Tro aldrig du er bedre en nogen anden - og tro aldrig at nogen anden er bedre end dig. Du er præcis som du skal være!
 
 

10. Skift til en ligestilling.

 

Folk med lav selvtillid ser andre som bedre eller mere fortjener end dem selv. I stedet for at udføre denne opfattelse ser du dig selv som værende ens for alle. De er ikke bedre eller mere fortjente end dig. Gør et mentalt skift til en ligestillings-mentalitet, og du vil automatisk se en forbedring af din selvtillid.

Jo mere du respekterer dig selv, kan du også respekterer andre og deres forskelligheder.

Zennies lille “hemmelighed”: “Da jeg var blot 21 år og flyttede til Prag og skulle rundt og besøge hoteldirektører for at sælge fisk var min selvtillid ikke den aller største. Jeg kunne hurtigt få fortalt mig selv, at jeg ikke var dygtig nok, skarp nok og sammenlignede mig selv med de mange mænd i habitter der virkede til at kunne det hele på den halve tid. Mit lille trick til mig selv, var at jeg forestillede mig at de sad på toilettet… med buskene ned om knæene. Når jeg havde fået dem ind på skærmen på den måde, så var vi på en eller anden måde havnet i “ligestilling”. Vi skal jo alle på toilettet uanset status og stilling.