Råd mod influenza og forkølelsen!

Er du blevet ramt af den første influenza, eller plejer du at få den? Døjer du ofte med forkølelse? Hvorfor ikke spise lige præcis de madvarer, der bekæmper netop forkølelse og influenza?

I stedet for at tage diverse piller såsom penicillin eller antibiotika, har din krop meget bedre af, at indtage de rigtige fødevarer. Forskellen på helingsprocessen er kun et par dage ekstra, ved at indtage de rigtige fødevarer kontra medicin. Hvordan tror du dit immunforsvar har det under og efter december måned? Usund mad, fed mad og alkohol dertil en masse sukker – en meget dårlig cocktail for immunforsvaret.

 
lemon_honey_1000.jpg
 

Hvidløg

Indeholder de fytokemikalier, som dræber bakterier. Og du behøver ikke spise rå hvidløg og være bange for lugten. Det effektive stof i hvidløg hedder garcin og kan købes i tabletform. Pillerne hedder GARCIN. De er en fast del af vores lille natur medicin skab. Hvidløg kaldes for naturens penicillin. Forsøg har vist, at hvidløg dræber eller neutraliserer mindst 72 forskellige slags bakterier. Hvidløg virker antibakterielt, rengør og desinficerer tarm og fremmer fordøjelsen. Hvidløg sænker blodfedt og forhindrer, at blodet klumper. På den måde forebygges arteriosklerose og åreknuder med et fed hvidløg dagligt, der holder hele kredsløbet i orden. Hvidløg bekæmper desuden sukkersyge, da det virker antidiabetisk og afbalancerer kroppens blodsukkerspejl.

 
 

Vi er vilde med de sorte hvidløg: Black Garlic.
Hvidløg er i forvejen kendt for sine antibakterielle, tarm- og immunstyrkende egenskaber. En ekstra bonus ved fermentering af hvidløg er, at dets indhold af antioxidanter øges, så egenskaberne boostes og bliver endnu højere i Black Garlic end i almindelige hvidløg, som i forvejen er rigtig høj.
Black Garlic har en kraftig, lidt sød smag og man kan stadig ane smagen af almindelig hvidløg. Smagen kan minde lidt om balsamico, og vil egne sig godt i dip, saucer og marinader, men vi elsker dem som snack, som drys i salater og pynt på maden. 

 

Svampe

Indeholder betaglucaner, som kan styrke din evne til at bekæmpe forkølelse, hjælpe immunsystemet, samt genkende og ødelægge sygdomsfremkaldende celler.

 

Te

Stort set alle kaloriefrie, billige og let tilgængelige teer er fuld af polyfenoler, som er beskyttende antioxidanter. Polyfenoler er antibakterielle og fungerer som anti-inflammatoriske. Der findes et hav af lækre urteteer - sød den med honning ;-)

 

Havre

Fuld af fiber. Havre indeholder vitaminer E og B, en række mineraler der booster immunsystemet.

 

Hyldebærsaft

Hyldebær indeholder mere C-vitamin end de fleste frugter. De er også fyldt med fytokemikalier, der har anti-inflammatorisk og kræftbekæmpende egenskaber.

 

Kål

En kilde til C-vitamin, kostfibre og fytokemikalier kaldet glucosinolater. Kål menes at forebygge kræft og helbrede sår.

 

Honning

Fuld af antioxidanter, honning har længe været anvendt til at hjælpe med, at behandle ondt i halsen og andre bakterielle infektioner. Især Manuka honning er en af de helt store hjælpere i hjemmeapoteket.

 

Byg

En anden kilde til fiber og beta-glucaner. Byg har vist sig at forbedre immunitet samt sænke kolesteroltallet.

 

Sød kartoffel

Søde kartofler er fulde af fibre og immunsystem styrkes med betacaroten.